Crisis in de kunst!?

Kunst van maniëristen, katholieken en protestanten 1520-1600.
Leergang kunstgeschiedenis, deel 5


docent: dr. Kathleen Nieuwenhuisen

Rond 1530 zijn alle kunstliefhebbers het in Italië met elkaar eens: de schilderkunst heeft haar hoogtepunt bereikt. Voor Leonardo, Michelangelo en Rafaël lijkt geen onderwerp te moeilijk. Maar als De Grote Drie al het mogelijke hebben bereikt, wat wordt dan nog verwacht van de kunstenaars die na hen komen?
Schilders als Pontormo, Parmigianino en Bronzino nemen de handschoen op en komen met verrassende, artistieke oplossingen voor wat Ernst Gombrich in zijn The Story of Art ‘a crisis of art’ noemt. Met hun werk wordt een nieuwe stijl geboren: het maniërisme. Maar hoe ziet dat maniërisme eruit? En blijft die stijl tot Italië beperkt? Zeker niet. Kunstenaars als Jan Gossart trekken de Alpen over, bestuderen ter plekke het werk van de grote meesters, maken de Italiaanse vormentaal in het Noorden bekend en verwerken die tot eigen schilderstijlen, zoals het Antwerpse maniërisme.
Maar ook in het Noorden doemt een crisis op. Tijdens de Reformatie wordt religieuze kunst ter discussie gesteld, vaak afgewezen en verliest de kerk haar rol als voornaamste opdrachtgever. Hoe komen schilders als Pieter Bruegel de Oudere deze klap te boven?

data
7 colleges op dinsdagochtend (11:00-12:45 uur)
4, 11 en 18 februari;
4, 11 en 25 maart;
1 april 2025


locatie
Science Park, Utrecht

werkvorm
hoorcolleges met ruimte voor vragen en discussie.

studiemateriaal
Aanbevolen: E.H. Gombrich (1995/2006), The Story of Art, Londen: Phaidon, zestiende en herziene druk (Nederlandse vertaling: Eeuwige schoonheid); Online artikelen en de powerpoints van de colleges (als dat niet in strijd is met de auteursrechten); Facultatieve literatuurlijst ter verdieping.


U kunt zich inschrijven via Hovo Utrecht T 030-253 3197 M Hovo@uu.nl